Magazín pro ženy, které už vědí, o čem je život
Víte, čím se zahřát v sychravých dnech?
naturhouse-cz.cz
Životní styl / Přírodní medicína

Víte, čím se zahřát v sychravých dnech?

datum: 9. 12. 2019 10:00 autor: -an-
Pokud vás teplé oblečení dostatečně nezahřeje a cítíte vnitřní chlad, můžete si pomoci vhodnými potravinami a různým kořením.

A co nás tedy zahřeje?

Zázvor i obyčejná voda

Typicky zimní potravinou je zázvor, který je osvědčeným prostředkem proti nachlazení. Štiplavě ostrou chutí zázvoru můžete buď dochucovat jídla nebo si uvařit zázvorový čaj, jehož účinky můžete podpořit přírodním antibiotikem – medem. Když do čaje přidáte i pár kapek citronu, získáte ideální zahřívací nápoj obohacený o vitamin C. 

Další nápoj, který vás krásně prohřeje, je obyčejná voda v běžné pokojové teplotě se špetkou skořice a plátky pomeranče. Nezapomeňte, že i v chladných dnech byste měli přijímat alespoň 1,5 litru vody. Tento nápoj je naprosto ideální, skořice vás zahřeje a díky své sladké chuti a vůni uspokojí vaše smysly. Pomeranč zase doplní tolik potřebný vitamin C.

Teplá voda s kořením?

Dalším kořením se silně zahřívacími účinky jsou chilli, kurkuma, kari, pepř, badyán, hřebíček a kmín. Můžete nimi dochucovat pokrmy, ale zkuste je použít do nápoje. „V našich končinách není zvykem pít teplou vodu ochucenou kořením, ale zkuste to. Uvidíte, že se skutečně vnitřně prohřejete, hydratujete a pomůžete také své peristaltice,“ radí Alena Přídová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

Podle odborníků si však dejte pozor na kávu, alkohol a jiné povzbuzující nápoje. I když první pocit může být zahřátí, pravdou je, že vás tyto nápoje budou paradoxně dehydratovat a vyčerpávat.

Kaše a mléko

Ideální snídaní v chladných dnech jsou obilninové kaše bez přidaného cukru a soli. Nejsilnější zahřívací účinky mají jáhly a pohanka. Kaši stačí zalít ohřátou vodou a dochutit třeba ovocem, oříšky nebo semínky. Vhodné jsou také goji (kustovnice čínská), které díky své sladké chuti uspokojí i ty nejmlsnější jazýčky.

Mnoho lidí se v chladných dnech záměrně vyhýbá mléčným výrobkům, protože mají pocit, že je ochlazují. To je ale chyba. Když si do bílého jogurtu či tvarohu dáte špetku chilli nebo skořice, energie se vyrovnají a své tělo obohatíte o vápník, mléčné kultury i cenné bílkoviny, navíc se skvěle zasytíte.

Zelenina a ovoce

Stejně tak se na podzim a v zimě nemusíte vyhýbat zelenině. Zahřívací účinky má česnek, cibule a pažitka. Ze zeleniny (lilku, rajčat, papriky a dalších) lze udělat pyré, podusit na kapce kvalitního oleje nebo napařit v páře a přidat špetku některého ze zahřívacích koření.

Pokud jde o ovoce, je to asi největší oříšek zejména v zimě a v brzkém jaru, kdy je lokálního ovoce jako šafránu. Ne každý fandí exotickému ovoci a ne každý dobře tráví syrové ovoce. Čím pestřeji ale budete jíst, tím lépe pro sebe uděláte. Například typické české ovoce, jakými jsou jablko, hruška nebo švestky, můžete povařit a dochutit skořicí, badyánem nebo chilli. Stačí špetka a uvidíte, jak vám za to vaše tělo poděkuje.

Jen pozor, nic se nemá přehánět! Proto ani konzumaci silně zahřívacích potravin a koření nepřehánějte. Mohl by vás bolet žaludek a začít zbytečně praskat žilky.  


Zaujal vás tento článek? Pokud chcete mít jistotu, že vám žádný další neunikne, sledujte nás na Facebooku!

Další články z rubriky

Špenát: Prospívá nejen Pepkovi námořníkovi

Špenát: Prospívá nejen Pepkovi námořníkovi

Autor: -an-, Datum: 27. 5. 2020 15:00
Martin Kolár: Bylinář, který se zabývá naturopatií

Martin Kolár: Bylinář, který se zabývá naturopatií

Autor: Eva Zelinková, Datum: 27. 5. 2020 0:05
Kustovnice: Elixír mládí

Kustovnice: Elixír mládí

Autor: -mav-, Datum: 24. 5. 2020 11:00
Tip šéfredaktorky

VYHRAJTE v naší SOUTĚŽI profi vlasovou kosmetiku!

1. 6. 2020 15:00 autor -red-