Magazín pro ženy, které už vědí, o čem je život
6 tipů, jak správně dýchat
Pixabay
Životní styl / Přírodní medicína

6 tipů, jak správně dýchat

datum: 27. 9. 2019 10:00 autor: Pavel Štěpka
Skutečnost, že dýcháme, vlastně ani nevnímáme. Přitom je to pro náš život nesmírně důležité – kdybychom nedýchali, nežili bychom. Podstatný je i způsob, jakým dýcháme. Vypovídá o nás a naší osobnosti mnohem více, než si uvědomujeme. Dýchání vyjadřuje emoce, naše postoje k sobě samotnému i okolí. Když se nám něco nepříjemného stane, často říkáme: „Musím to prodýchat,“ tedy vstřebat tuto skutečnost, smířit se s ní, zpracovat ji….

Proto bychom měli svému dechu věnovat náležitou pozornost. Nádech znamená, jak dokážeme vychutnat přítomný okamžik, žít tady a teď. Při výdechu naopak necháváme odejít minulost a otevíráme se novému. Ve chvílích, kdy zažíváme strach nebo nějakou skutečně silnou negativní emoci, se v nás všechno doslova sevře. Najednou jako bychom se zablokovali. Zastaví se v nás dech. Jde o to, aby nás negativní emoce nenaplnily. Na druhou stranu v případě pozitivních emocí dýcháme zcela volně.

Teď už se konečně dostáváme k tomu, jak správně dýchat. Připravili jsme pro vás 6 tipů, díky kterým se můžete správnému dýchaní snadno naučit.

  1. Vleže a nosem to půjde nejlépe Zahajte svoji výuku dýchání doma, kde vás nebude nikdo rušit. Vezměte si na sebe pohodlné bavlněné oblečení, ve kterém se budete cítit dobře. Buďte, pokud možno naboso. Lehněte si. V poloze vleže se dokážete soustředit nejlépe. Nadechujte a vydechujte nosem. Můžete si pustit relaxační hudbu. Počítejte si v duchu. Na dvě nádech, na čtyři výdech. Když vás něco vyruší, prodlužujte výdech, to vás vrátí zpátky do klidu.
  2. Uvolněte se na plný nádech V dolní části trupu začíná plný nádech, který pokračuje přes podbřišek, hrudní koš a bedra. Pořádně nadechnout se dokážete jenom ve stavu uvolnění od napětí. Plný nádech člověka doslova nastartuje, oživí naše vnímání okolí.
  3. Zvýšíte svoji výkonnost Vydechujte pomalu, úplně a pravidelně a hluboce. Zejména při námaze je důležité, abyste dokázali vydechnout všechen vzduch z plic. Díky tomu budete umět využít maximum kapacity vašich plic. To využívají například vytrvalostní běžci nebo plavci na dlouhou vzdálenost. Většina lidí ale vydechuje povrchně, jenom z poloviny. Vyzkoušejte si běh. Pokud to zvládnete, potom i na delší vzdálenost. Uvidíte, že skutečně hluboké výdechy vaši výkonnost zvýší, a to až o 50 %.
  4. Délka je důležitá Jakkoli se vám to možná bude zdát divné, tak výdech je důležitější než nádech. Shodují se na tom i lékaři. Mnohdy se říká: „Nadechnu se na to a zvládnu to.“ Ve skutečnosti ale platí: „S hlubokým výdechem to zvládnu.“ Součástí dýchání je totiž nejenom okysličování krve, ale zároveň také schopnost vyloučit z plic toxický vzduch. Vzhledem k tomu, že je nutné maximálně vyprázdnit plíce, měl by být výdech delší než nádech.     
  5. Měli byste se pozorně vnímat Soustřeďte se na svůj dech. Vnímejte svoje dýchání každým pórem svého těla. Že vám to na poprvé moc nejde? Nevadí. Postupným tréninkem to dokážete. Nechte myšlenky odplynout do dálky, neřešte minulost, nepřemýšlejte o budoucnosti. Jste tady a teď. Určitě se vám už daří vnímat svůj dech o poznání lépe. Když se toto naučíte, dokážete lépe zvládat nečekané stresové situace a okamžiky nepříjemného jednání.   
  6. Jděte na to zhluboka Trénujte hluboké nádechy a výdechy. Třeba když půjdete do schodů. Krok znamenající dva schody je jeden nádech, krok přes další dva schody výdech. S časem, kterým se budete cílenému tréninku věnovat, se budou vaše schopnosti zlepšovat. Velkou chybou je mělké dýchání, ke kterému dochází ve stresu. Tímto mělkým dýcháním se snižuje hladina kyslíku v krvi. Mění se pH krve na alkalické, což dostává mozek do situace útoku či útěku. Dýcháním zhluboka tomu předejdete. 

Autor článku Pavel Štěpka je odborníkem na přírodní a tradiční čínskou medicínu, kterým se věnuje už přes 20 let. Je ředitelem a spolumajitelem obchodu Superionherbs.cz, do kterého osobně vybírá kvalitní přírodní produkty z medicinálních hub a bylin. Pravidelně navštěvuje jihovýchodní Asii, odkud si vozí nové poznatky z alternativní medicíny, které pak předává dál.


Zaujal vás tento článek? Pokud chcete mít jistotu, že vám žádný další neunikne, sledujte nás na Facebooku!

Další články z rubriky

Víte, čím se zahřát v sychravých dnech?

Víte, čím se zahřát v sychravých dnech?

Autor: -an-, Datum: 9. 12. 2019 10:00
Česnek: Přírodní antibiotikum

Česnek: Přírodní antibiotikum

Autor: -an-, Datum: 28. 11. 2019 10:00
Canisterapie: Když psi uzdravují

Canisterapie: Když psi uzdravují

Autor: -vls-, Datum: 2. 10. 2019 10:00
Libeček lékařský: Domácí „maggi“

Libeček lékařský: Domácí „maggi“

Autor: -an-, Datum: 16. 9. 2019 10:00