Magazín pro ženy, které už vědí, o čem je život
Hořčík: Důležitý minerál, který zabraňuje křečím
freepik.com
Životní styl / Přírodní medicína

Hořčík: Důležitý minerál, který zabraňuje křečím

datum: 23. 7. 2020 15:00 autor: -hal-
Nízkou hladinu hořčíku v těle způsobuje nevyváženost stravy i velké množství stresu. Nedostatek magnesia nás pak trápí například v podobě křečí.

Hořčík nebo také magnesium je důležitým minerálem v našem těle. I přesto jej však třetina Čechů nemá dostatek. Hořčík je důležitým a zároveň čtvrtým nejčastějším minerálem v našem těle. Stará se o více než 300 enzymů regulujících metabolické procesy v lidském organismu. Zvýšený příjem hořčíku je vhodný zejména při větší psychické i fyzické námaze. 

K čemu je dobrý? Pomáhá našemu tělu se stresovými situacemi. Mimoto má také pozitivní vliv na srdeční rytmus či na tvorbu ochranných látek pro naše tělo. Svou nezastupitelnou roli si vydobyl i díky kontrole srážení krve a činnosti střev, močového měchýře či žlučníku.

Kdo především by měl myslet na jeho dostatečný příjem? Zejména lidé s psychickou zátěží a ti, kteří zažívají stres, ženy v menopauze, lidé pracující ve fyzicky náročném povolání, sportovci, kteří mají větší fyzický výdej, a těhotné a kojící ženy. „S vysokým nedostatkem hořčíku se potýkají i lidé s cukrovkou. Jeho nedostatečné množství se projevuje často například ve formě známých křečí nohou. Hořčík má totiž relaxační účinky na naše svaly. Pokud se chceme věnovat fyzickým aktivitám, je důležité si hlídat dostatek tohoto minerálu,“ vysvětluje Ing. Bohumil Hlavatý, výkonný ředitel České a slovenské asociace pro speciální potraviny.

Jaká je jeho doporučená denní dávka? Pro dospělé je to 420 mg pro muže a 320 mg pro ženy.

Kde ho získáme? Dostatečného příjmu hořčíku bychom měli dosáhnout díky pestré stravě, zejména bohaté na luštěniny, celozrnné produkty, ale i ořechy či zeleninu a kakao. Vyměňte tak příště sladkou sušenku za celozrnnou svačinu či alespoň kus čerstvého ovoce.

Je důležité pamatovat na to, že z přijatého hořčíku vstřebá naše tělo jen menší část. Vstřebávání hořčíku brání potraviny s vyšším obsahem fosfátu, zinku a vápníku, jakými jsou například průmyslově vyráběné potraviny, sladkosti či tavené sýry, vyšší příjem tuků a sacharidů nebo nedostatek vitaminů B₁, B₂ a B₆.

Pokud si nejste jisti dostatečným množstvím hořčíku ve vašem těle, sáhněte po doplňcích stravy, které vám pomohou se o adekvátní příjem postarat.


Zaujal vás tento článek? Pokud chcete mít jistotu, že vám žádný další neunikne, sledujte nás na Facebooku!

Další články z rubriky

Okra: Chutný zelený poklad ze srdce Afriky

Okra: Chutný zelený poklad ze srdce Afriky

Autor: Jana Vavřinová, Datum: 10. 8. 2020 10:00
Dýně: Pro zpestření jídelníčku i pro zdraví

Dýně: Pro zpestření jídelníčku i pro zdraví

Autor: -mav-, Datum: 5. 8. 2020 10:00
Borůvky: Na šeroslepost, močové cesty i na diabetes

Borůvky: Na šeroslepost, močové cesty i na diabetes

Autor: -an-, Datum: 31. 7. 2020 15:00
Vavřín: Od starověku je symbolem vítězství

Vavřín: Od starověku je symbolem vítězství

Autor: -an-, Datum: 24. 6. 2020 10:00
Tip šéfredaktorky

5 potravin, které jsou pro naše tělo horší než cukr

27. 7. 2020 10:00 autor -an-