Magazín pro ženy, které už vědí, o čem je život
Samoživitelka v době koronaviru
freepik.com
Životní styl / Psychologie

Samoživitelka v době koronaviru

datum: 16. 4. 2020 10:00 autor: Lenka Matoušová, projekt Servis vztahů
Život matky samoživitelky je i za normálních okolností náročný po ekonomické a emoční stránce. Mnohem více je však situace těžší v době vyhlášeného nouzového stavu, který máme v dnešních dnech, kdy v rámci preventivních opatření proti šíření nákazy se nucená izolace stává nutnou pro uchránění vlastního zdraví a zdraví blízkých i osob z širšího okolí.

Právě samota v této situaci vůbec nepřispívá k zmírnění nově vzniklých obtíží vyvolané ekonomickými důsledky z karantény obyvatel. Veškeré těžkosti single matek jsou teď mnohonásobně náročnější.  Palčivá je pracovní a ekonomická situace. U některých profesí hrozí nyní ztráta zaměstnání.

Pokud má single matka pracovní místo stabilní a zůstává doma, její příjem je nyní omezen na dávku ošetřovného, která činí 60 % platu. V rodinách, které žijí pouze z jednoho příjmu, toto znamená velké finanční omezení spolu s obavami, zda tyto peníze budu stačit na pokrytí běžných výdajů. Velmi často plat matek samoživitelek pokryje měsíční náklady a nezbývají prostředky na vytváření finančních rezerv.

Psychická rovnováha je důležitá

Náročnost situace se dotýká hlavně udržení si psychické rovnováhy. Pro ženu, která žije sama s dětmi, jsou velmi důležité veškeré sociální kontakty, ať už pracovní, přátelské, nebo i podpůrné, což mohou být kontakty s terapeuty, sociálními pracovníky apod. Toto vše je teď rázem přerušeno.

Žena zůstává sama doma a může na ni doléhat samota, obavy o zabezpečení sebe a dětí, kterým je potřeba situaci vysvětlit. Nyní je ale potřeba více než kdy jindy naši psychiku podpořit, zapojit vůli a být vytrvalí při hledání a usilování o emoční rovnováhu zahrnující především péči o sama sebe.

Myslete na sebe

Myslete na sebe, chraňte si své zdraví a svou pohodu. Vaše děti vás potřebují a budou potřebovat. Je nezbytné postarat se především o naše tělesné potřeby. Pokud nebudete dostatečně spát, nebudete mít kvalitní stravu bohatou na živiny a vitaminy a nebudete mít alespoň trochu pohybu, ochudíte organismus o potřebnou energii, která je potřeba pro nastolení psychické rovnováhy.

Je také důležité dodržovat správnou spánkovou hygienu. Ideální je alespoň 7 až 8 hodin spánku.

Myslete na sebe. Dopřejte si nějakou činnost, která bude jen pro vás. Máte možnost naučit se nové věci, například šít či uvařit nějaký recept, který jste už chtěla dlouho vyzkoušet.

Pravidelní denní program

Vytvořte si denní harmonogram, jako když chodíte do práce a děti do školy. Určité činnosti dělejte každý den ve stejnou dobu: práce doma, učení s dětmi, příprava jídla, chození na nákup, chození ven. Každý den by měl mít pevnou strukturu, přesto si každý den dopředu naplánujte: kromě práce a učení s dětmi si stanovte dopředu, jestli se budete věnovat třeba úklidu, nebo četbě, nebo něčemu, co jste odkládali, a zatím jste se k tomu nedostali. Rozdělte si svoje činnosti do denního harmonogramu a rozdělte je i dětem.

Děti a expartner

Mnoho žen samoživitelek řeší i otázku, jak si předávat děti s bývalým manželem. I když je nouzový stav, tak práva rodičů při styku s dětmi zůstávají stejná. Je ale samozřejmě důležitý zdravý rozum a situace. Dohodněte se se svým bývalým partnerem a zjistěte jeho konkrétní situaci.

Jestliže ale dodržíte veškerá bezpečnostní opatření, tak předávání dětí by mělo zůstat jako dříve. I dětem tak zůstane stejný rytmus. Rozhodně není dobré, abychom nyní koronavirus využívali jako výmluvu na to, že si děti nebudeme předávat. To platí pro muže i pro ženy. Samozřejmě pokud druhý partner není v nařízené karanténě, kdy nemůže vycházet ze svého domova.

Sociální sítě pomáhají...

Kontaktujte svoje přátele a blízké pomocí techniky a sociálních sítí. Neváhejte kontaktovat i ty, se kterými jste se už dlouho neviděli, neslyšeli. Možná je čas na znovuoživení těchto vztahů. Zkuste si také na internetu najít skupiny žen, které prožívají podobnou situaci jako vy. Přesvědčíte se, že nejste na světě jediná, kdo se musí starat sama o své děti. Můžete si navzájem dávat tipy a podporovat se.

...přílišné sledování zpráv škodí 

Dávkujte si zpravodajství a sledování zpráv, a to jakýmkoliv způsobem. Je potřeba zůstat informovaný o tom, jak se chránit před nákazou, o vládních nařízeních, o současné situaci. Vyhněte se ale neustále puštěnému rádiu nebo televizi. Vyhraďte si, kolik času denně chcete věnovat zpravodajství. 

Nežijte neustálým soustředěním se na epidemii. Když si povídáte s přáteli, hledejte k hovoru i jiná témata. Není potřeba si neustále epidemii připomínat, už jen veškeré dění a život v nastavených opatřeních vám ji připomínají.

Pokud potřebujete radu, obraťte se například na www.women-for-women.cz.


Zaujal vás tento článek? Pokud chcete mít jistotu, že vám žádný další neunikne, sledujte nás na Facebooku!

Další články z rubriky

10 chyb, kterých se dopouštějí nešťastní lidé

10 chyb, kterých se dopouštějí nešťastní lidé

Autor: redakce podle knihy 1000+ maličkostí, které dělají šťastní a úspěšní lidé jinak, Datum: 20. 6. 2020 11:00
4 (ne)čekané věci, od kterých si potřebujeme každý den odpočinout

4 (ne)čekané věci, od kterých si potřebujeme každý den odpočinout

Autor: Mgr. Alžběta Protivanská, psycholožka, Datum: 15. 6. 2020 15:00
10 jednoduchých triků, jak vyzrát nad stresem

10 jednoduchých triků, jak vyzrát nad stresem

Autor: Mgr. Alžběta Protivanská, psycholožka, Datum: 18. 5. 2020 10:00
Jak se vrátit z koronaviru do normálu?

Jak se vrátit z koronaviru do normálu?

Autor: -hal-, Datum: 7. 5. 2020 10:00
Tip šéfredaktorky

Olivia Newton-John (71): Statečná bojovnice s rakovinou

1. 7. 2020 0:05 autor Hana Lorencová