Magazín pro ženy, které už vědí, o čem je život
Pojďte s námi proti proudu času!
archiv firem
Životní styl

Pojďte s námi proti proudu času!

datum: 1. 8. 2020 11:00 autor: -gul-
Čas člověk sice zastavit nedokáže, ale proces stárnutí lze zpomalit díky správné životosprávě. Podívejte se na naše tipy, jak zpomalit stárnutí!

Nejen láska prochází žaludkem

Správné složení jídelníčku ovlivňuje nejen zdraví, ale i vzhled. Omezte konzumaci bílého cukru, potravin s chemickými přidanými látkami, příliš tučná jídla, bílé pečivo, fast food... A naopak zařaďte ovoce, zeleninu, omega 3-nenasycené mastné kyseliny (v rybách či lněném semínku) nebo kvalitní mléčné výrobky.

Navíc existují i takzvané anti-aging potraviny, jež zpomalují proces stárnutí. Pozitivní účinky na organismus má také syrovátka, která obsahuje vápník, fosfor, draslík i celou řadu vitamínu, zejména skupiny B, ale také E, C i A. Působí prospěšně na trávicí trakt, má antimikrobiální a antivirové účinky, detoxikuje a je vhodná i při osteoporóze, kterou trpí řada žen po menopauze.

Náš tip

Vyzkoušejte například syrovátku Gran Moravia s různými příchutěmi, například mango-maracuja, brusinkou, aloe vera anebo letošní novinku růžový grep.

Voda, elixír mládí

Naše tělo je až ze dvou třetin tvořeno vodou, ovšem s přibývajícími roky se podíl vody v organismu snižuje. Je proto potřeba ji tělu dodávat v dostatečném množství.

Zvláště v létě u seniorů při nedodržování pitného režimu může snadno dojít k dehydrataci. Vhodná je čistá voda (lze ji ochutit lístky máty, ovocem i zeleninou – osvěžující jsou například plátky okurky) anebo neslazené čaje.

Náš tip

Aby vám v horkých dnech voda vydržely tekutiny chladné až 24 hodin, uchovávejte je v termoskách, anebo termokonvicích či termohrnkách. Široký výběr najdete například na www.termoo.cz.

Anti-age kosmetika

Dostatek tekutin zároveň zlepšuje pružnost pokožky a pomáhá v boji proti vráskám. Vy však v této bitvě můžete vytasit i další zbraně!

Abyste zlepšili stav své pokožky, omezte kouření a pití alkoholu, chraňte se před UV zářením, hydratujte pokožku a dopřejte své pleti péči v podobě anti-age přípravků. Nezapomínejte rovněž na každodenní odličování a také celkovou regeneraci.

Náš tip

Vyzkoušejte například produkty Perfect Age od značky Phyris.

Obličejovou jógou proti vráskám

Velkým hitem, jemuž propadla i řada celebrit, se stala rovněž obličejová jóga, která zapojuje svaly obličeje, krku a dekoltu. Systém cviků má na pleť omlazující účinky a dopomáhá k její pružnosti. Stačí jí věnovat pravidelně pár minut denně.

Cviky jsou jednoduché – například našpulte pusu, jako byste předváděli kapra, a vydržte takto půl minuty. Několikrát opakujte. Dále s hlavou vzhůru vyplázněte jazyk nebo pošlete vzdušný polibek... 

Náš tip

Vedle obličejové jógy si dopřejte také každodenní jemnou masáž obličeje – můžete si ji provádět i sami. Prsty masírujte krouživými pohyby oblast mezi obočím, promněte místo kolem nosu a úst, promasírujte si spánky a čelo.

Stop vypadávání vlasů

Zejména pánskou část populace trápí postupné řídnutí porostu hlavy, ženy zase při snaze zakrýt šediny, které jsou způsobeny ztrátou melaninu, sahají často po barvách. Vlasy pak mohou být vysušené a poškozené. Vlivem stárnutí dochází ke zmenšování vlasové cibulky, tvoří se méně kožní maz, vlasy se ztenčují, jsou méně pružnější, křehčí.

S postupujícími léty je zkrátka zapotřebí věnovat své „koruně krásy“ více pozornosti než dříve. Poohlédněte se proto po kvalitních vlasových přípravcích, dbejte na hydrataci, vliv může mít také špatná strava, stres, některé léky, nemoci či hormonální změny.

Náš tip

Pokud vás trápí vypadávání vlasů, zkuste speciální přípravky Kaaral K05 nebo šampon Revitae Treatment.

Ve zdravém těle zdravý duch

Pravidelný pohyb utužuje nejen fyzickou kondici, ale i tu psychickou! Pomáhá vyrovnávat se s depresemi i stresem, vyplavuje hormony štěstí endorfiny, podporuje činnost mozku, zlepšuje zásobování kyslíkem, udržuje správnou hladinu cukru i váhu.

Vyberte si takový sport, který je pro vás vhodný (pokud máte pochybnosti, poraďte se s lékařem) a zároveň vás i bude bavit. A věnujte mu alespoň 30 minut denně.

Náš tip

I v pokročilém věku lze provozovat jógu, tai-chi, plavání nebo třeba nordic walking. Stále větší oblibu u seniorů si získává také golf nebo takzvaný walking fotbal, což je fotbal, při kterém se chodí, určený pro hráče nad 60 let. Vznikl v Anglii před deseti lety, ale rozšířil se i u nás. 

Klouby jako zamlada

Mnoho seniorů se vyhýbá cvičení a pohybovým aktivitám kvůli bolavým kloubům. Mezi nejčastější onemocnění patří osteoartróza, která postihuje až 40 % šedesátníků, zejména žen.

Mezi nejohroženější skupinu patří lidé s nadváhou, proto lékaři doporučují držet kila na uzdě, aby nedocházelo k přetížení kloubů. Příčinou může být i velká zátěž na zdravý kloub, anebo přiměřená zátěž na poškozený kloub, například po zranění, následkem vrozené poruchy metabolismu či dysplazie kyčle.

Náš tip

S bolavými klouby pomohou látky zvané chodroitin sulfát a glukosamin sulfát , který poskytuje úlevu a podporuje regeneraci, obnovu a ochranu chrupavky, čímž zmírňuje potíže a zlepšuje funkci kloubů. Prospěšnou látkou je také aescin, někdy označovaný jako escin. Jedná se o extrakt z jírovce maďalu (kaštanu koňského), který pomáhá proti otokům a zánětům.

Když kolagenu ubývá

Jak roky přibývají, v těle přirozeně ubývá kolagen. Ten je často zmiňován v souvislosti s vráskami, ovšem krémy s kolagenem slibující zázračné vyhlazení pleti, nemohou fungovat, protože molekula kolagenu je natolik velká, že se z krému nedostane do vnitřní struktury kůže. Zůstává jen na povrchu a může maximálně chránit před zevními vlivy.

Aby měl kolagen správné účinky, musí působit zevnitř. Kolagen navíc nesouvisí jen se stavem pokožky, ale především s pohybovým aparátem.

Existuje proto řada různých kolagenových přípravků – ty je však zapotřebí rozdělovat na kloubní výživy (kolagenní peptidy) a dále na přípravky s kolagenem v přirozené podobě, které díky takzvanému „navození orální tolerance“ dokážou stimulovat imunitní systém a zabraňovat tak tělu, aby si ničilo vlastní kolagen.

Náš tip

Kolagen v přirozené podobě, a to jak typu I (ten je přítomný ve šlachách, vazech a kostech), tak i typu II (který se vyskytuje v kloubních chrupavkách), je obsažen v přípravku Cemio Kamzík. Navíc obsahuje také důležitý vitamin C, který podporuje správnou tvorbu kolagenu v organismu a má řadu dalších pozitivních vlivů na zdraví.

Mozkový jogging

Procvičování mozku je důležitou součástí prevence proti neurodegenerativním onemocněním, jako je Alzheimerova choroba. Výrazně přitom pomáhají mnemotechniky, díky nimž se aktivuje celá plocha mozku, dochází ke spolupráci hemisfér a zároveň se vytváří rezervní mozková kapacita. Právě budování rezervní mozkové kapacity se stalo důležitým faktorem, který dokáže posunout nástup demence a minimalizovat symptomy této nemoci.

Náš tip

Ve všech koutech České republiky lze navštěvovat kurzy trénování paměti pod vedením vyškolených trenérů.

Nesnesem se se stresem

Psychická pohoda se odráží na fyzickém zdraví i celkovém vzhledu. Naopak dlouhodobý stres má negativní dopad na imunitní systém, rozvoj onemocnění a urychluje proces stárnutí.

Existují různé techniky a způsoby, jak se stresem pracovat – někomu pomáhá pohyb, jinému meditace, dechová cvičení, dalšímu pořízení domácího mazlíčka, výlet s přáteli, umělecká tvorba (například psaní deníku, malba, muzikoterapie), pobyt v přírodě. Velice důležitý je také pravidelný, dostatečně dlouhý a kvalitní spánek.

Náš tip

Zklidňující účinky má rovněž řada bylinek jako je meduňka, třezalka či mateřídouška. Lze si z nich uvařit čaj nebo vyrobit sirup, k dostání jsou také tinktury. Dopřát si můžete rovněž bylinkovou koupel, využít příznivé účinky aromaterapie anebo sušenou levanduli, která uklidňuje nervovou soustavu, naplnit do plátěného pytlíčku a zavěsit u postele.


Zaujal vás tento článek? Pokud chcete mít jistotu, že vám žádný další neunikne, sledujte nás na Facebooku!

Další články z rubriky

Vlasy pod lupou

Vlasy pod lupou

Autor: Jitka Vlasáková, Datum: 27. 7. 2020 15:00
5 potravin, které jsou pro naše tělo horší než cukr

5 potravin, které jsou pro naše tělo horší než cukr

Autor: -an-, Datum: 27. 7. 2020 10:00
Tip šéfredaktorky

5 potravin, které jsou pro naše tělo horší než cukr

27. 7. 2020 10:00 autor -an-