Magazín pro ženy, které už vědí, o čem je život
Jak poznat úzkost a zabránit útoku paniky?
freepik.com
Životní styl / Psychologie

Jak poznat úzkost a zabránit útoku paniky?

datum: 18. 9. 2019 10:00 autor: Hana Lorencová
Posadili jste se na své místo do letadla a najednou všechno vidíte rozmazaně. Srdce bije jako o závod, nekontrolovaně se chvějete, těžce dýcháte... Právě prožíváte panický útok!

Panický útok zpravidla trvá jen pár minut, ale postiženému člověku se to zdá jako celá věčnost! Co se vlastně děje? Jde o fyzickou reakci organismu na existující situaci, nebo jen na představu nějaké situace. 

Lidské tělo je od nepaměti připraveno v kritických momentech rychle jednat. Tělo vylučuje stresový hormon adrenalin, zužují se cévy, zvyšuje krevní tlak a svalové napětí. 

Příznaky panického útoku

Bez varování se může objevit

  • bušení srdce
  • silný a nekontrovatelný třas
  • dušnost
  • závrať
  • pocení
  • úzkost
  • bledá a studená pokožka

Záchvat paniky odezní, ale mohou ho zvovu lehce vyvolat podobné okolnosti. Začnete se například bát opuštět byt, protože máte strach, že venku v cizím prostředí se dostaví úzkost. Pokud vás poprvé panický strach přepadl v letadle, bojíte se létat. 

Postiženi jsou často lidé, kteří se necítí dostatečně silní zvládnout určitou situaci, jsou nejistí a chybí jim sebedůvěra. 

První pomoc

Nejdůležitější je si uvědomit, že opravdu nejste v nebezpečí. Přestože vaše srdce bije jako závod, nejde vám o život. Pokuste se změnit prostředí, odpočinout si. Když to nejde, například v letadle, zkuste se zabavit jinou činností – čtěte, poslouchejte hudbu, konverzujte s lidmi kolem.

Pomáhá také tzv. břišní dýchání, kdy se pomalu nadechujete do břicha a pomalu vydechujete. Tak zklidníte dýchání i srdeční rytmus.

Jóga a relaxační cvičení

Jak záchvatům předcházet? Určitě se nevyhýbejte situacím, které je způsobily. Naučte se například různá relaxační cvičení, pomáhá také jóga. Určitě o svém problému mluvte se svými blízkými, mohou vám pomoci ve chvíli, kdy ataka paniky začíná. Stačí, když na vás budou klidně a trpělivě mluvit a dají vám pocit bezpečí třeba i tím, že se vás budou lehce dotýkat na rameni, nebo společně s vámi zkusí správně dýchat.

Pokud se záchvaty paniky objevují častěji nebo v pravidelných intervalech, odborníci hovoří o panické poruše. Ze začarovaného kruhu vám pomůže psycholog, případně psychiatr. Ti nejprve s pomocí pacienta analyzují příčiny úzkostí a paniky. Individuálně pak používají různé terapeutické metody, například hypnózu nebo behaviorální postupy, v případě nutnosti nasadí vhodnou léčbu.


Zaujal vás tento článek? Pokud chcete mít jistotu, že vám žádný další neunikne, sledujte nás na Facebooku!

Další články z rubriky

5 věcí, které (ne)máte dělat pro udržení partnera

5 věcí, které (ne)máte dělat pro udržení partnera

Autor: Hana Lorencová, Datum: 20. 2. 2020 10:00
Příběh Lucie (40): Byla jsem znásilněná!

Příběh Lucie (40): Byla jsem znásilněná!

Autor: podle příběhu Lucie N. napsala Alžběta Morávková, Datum: 1. 2. 2020 0:05
Má být menopauza v zaměstnání tabu?

Má být menopauza v zaměstnání tabu?

Autor: -an-, Datum: 31. 1. 2020 10:00
Tip šéfredaktorky

10 věcí, které by měla každá žena udělat jednou ročně

9. 1. 2020 10:00 autor Hana Lorencová