Magazín pro ženy, které už vědí, o čem je život
4 (ne)čekané věci, od kterých si potřebujeme každý den odpočinout
freepik.com
Životní styl / Psychologie

4 (ne)čekané věci, od kterých si potřebujeme každý den odpočinout

datum: 15. 6. 2020 15:00 autor: Mgr. Alžběta Protivanská, psycholožka
Zvládnout toho více, stihnout to rychleji a dotáhnout to daleko. Častý vnitřní motor mnoha z nás. Určitě jste si už všimli, že vás ještě stále nikam nedovezl. Místo pocitu úspěchu se objevují výčitky, místo zaslouženého odpočinku další a další úkoly. Být šťastný a produktivní člověk zdaleka neznamená být neustále aktivní. Tady jsou čtyři věci, od kterých si potřebujete dát oraz každý den.

Rychlost současného světa si našla cestu do naší každodennosti, a ne vždycky nám to prospívá. Technologie a zkratky, které nám měly šetřit čas a osvobodit nás, nás pohřbily pod další horu úkolů. Zaplňujeme všechna volná políčka kalendáře, který nakonec vypadá jak sbírka dětských pastelek.

Jestli tohle znáte, nezoufejte. Je tu cesta, jak z toho ven. Na první pohled se to může zdát zvláštní, ale právě dělat toho méně znamená později zvládnout více a klidněji. Člověk zkrátka nefunguje jako stroj. Váš mozek potřebuje střídat intenzivní aktivitu s hlubokým odpočinkem, aby vám vůbec mohl dobře sloužit.

  1. Práce Prožíváte práci tak, že vás dokáže snadno zahltit? Psychologie o takovém chování dřív mluvila jako o workoholismu, ale dnes už se daleko více mluví o „neúměrném závazku k práci“ („overcommitment“). Prožívá to více lidí než dřív – a co hůř, téměř se to považuje za normu. Opravdový odpočinek od práce přichází teprve ve chvíli, kdy tu nejsou žádné pracovní myšlenky. Vysoké soustředění a kreativní pozornost je pro člověka možná maximálně 3–5 hodin denně. Náš tip: Ujasněte si, které hodiny ze dne jsou pro vás nejproduktivnější, a věnujte je nejdůležitějším úkolům. Nastavte si v nich jasné hranice a lidé v práci je budou respektovat. Když nejste v práci, vyhýbejte se rozhovorům o ní i pracovním úkolům. Pečujte o své hranice a svět je bude ctít.
  2. Komunikace Jestli je něco opravdovým symbolem dneška, je to propojenost. Stejně, jako si potřebujeme dát detox od práce, potřebujeme jej i od komunikace s druhými. A tím myslím i tu online. Náš tip: I kdyby to mělo být dvacet nebo třicet minut denně, dopřejte si čas k reflexi, zamyšlení a ujasnění priorit. Každý z nás zkrátka potřebujeme chvíli pro sebe. Využijte ji k tomu, abyste se na svůj život podívali z většího nadhledu. Čas o samotě pouze se svými myšlenkami je součástí každodenního rozvrhu všech vysoce úspěšných lidí. Nenechte si ukrást své myšlenky, necháváte si tak ukrást svůj život.
  3. Obrazovka Ve chvílích nudy, prokrastinace a stresu není snad nic svádivějšího než se nechat zabavit nekonečným obsahem internetu. Tyhle tři vnitřní stavy člověka s sebou nesou nejasnou tíhu v těle, zmatené a často úzkostné myšlenky a silnou nechuť k jiné činnosti. A jsou to právě ony, ve kterých se nejsnadněji vypěstuje závislost. Ve výzkumech se ukázalo, že průměrně zkontrolujeme svůj telefon 85x denně. Znamená to, že kontrola telefonu se stává něčím nutkavým, bezděčným, zcela podvědomým. Člověk je jedním celkem a stejně tak jeho vnitřní psychický prostor funguje provázaně. Příliš času u obrazovky narušuje naši schopnost pochopit druhé lidi a vyznat se ve vzájemné komunikaci. Náš tip: Zkuste se používání technologií vyhnout první hodinu po probuzení i těsně před usnutím. Nepoužívejte telefon, když jste s druhými lidmi, se kterými si přejete mít dobré vztahy. Zkuste to a uvidíte, že na začátku to možná bude velký úkol, ale brzy se vám to vyplatí.
  4. Myšlenky Určitě znáte ten protivný hlas v hlavě. Kritizuje, analyzuje, pošťuchuje a nedá spát. Tenhle vnitřní kritik dokáže i na dlouhé hodiny a dny ovládnout celý váš vnitřní svět. Přináší nejistotu z dalšího kroku, obavy ve vztazích a pochybnosti o sobě. Tyhle myšlenky vůbec nejsou vaše. Jsou to mnohokrát opakované a známé myšlenky, které jsou ve vás pravděpodobně velmi dlouhou dobu, nejspíše už od dětství. A vy je dosud necháváte převzít kontrolu. Náš tip: Udělejte si každý den deset až patnáct minut pro sebe. Sedněte si na zem nebo na židli, narovnejte záda a uvolněte ramena. Uvolněte i čelist a svaly kolem očí a obočí. A pak si jen všimněte svého dechu. Kde se dá cítit, jakou má teplotu a jaký je to pocit, když se dotýká kůže. Brzy se objeví myšlenky a jakmile si toho všimnete, vraťte pozornost zase k dechu. Není to nic složitého. Zkuste to týden a ucítíte ten obrovský rozdíl. Budete se lépe soustředit, celkově budete klidnější. Budete lépe vnímat své tělo a bude snazší vycházet s druhými. Jen vědomě začít dýchat.

Autorka Mgr. Alžběta Protivanská je psychoterapeutka a lektorka. Na svých meditačních setkání předává, podle jakých pravidel se řídí naše mysl a jak začít s meditací. Vydává nahrávky s meditacemi a každodenními nástroji, jak nacházet vnitřní rovnováhu – www.alzbetaprotivanska.cz.


Zaujal vás tento článek? Pokud chcete mít jistotu, že vám žádný další neunikne, sledujte nás na Facebooku!

Další články z rubriky

Umíte odložit mobil a být „offline“?

Umíte odložit mobil a být „offline“?

Autor: -hal-, Datum: 16. 7. 2020 10:00
10 chyb, kterých se dopouštějí nešťastní lidé

10 chyb, kterých se dopouštějí nešťastní lidé

Autor: redakce podle knihy 1000+ maličkostí, které dělají šťastní a úspěšní lidé jinak, Datum: 20. 6. 2020 11:00
10 jednoduchých triků, jak vyzrát nad stresem

10 jednoduchých triků, jak vyzrát nad stresem

Autor: Mgr. Alžběta Protivanská, psycholožka, Datum: 18. 5. 2020 10:00
Jak se vrátit z koronaviru do normálu?

Jak se vrátit z koronaviru do normálu?

Autor: -hal-, Datum: 7. 5. 2020 10:00