Magazín pro ženy, které už vědí, o čem je život
4 rady, jak omezit chrápání
Perfect Clinic
Životní styl

4 rady, jak omezit chrápání

datum: 7. 1. 2020 10:00 autor: -an-
Pronikavý zvuk znepříjemňuje život spolunocležníkům, ale i samotným chrápajícím.

Chrápání vzniká při dýchání vibracemi měkkých tkání hltanu. Během spánku je sníženo napětí svalů, které tvoří svalovou trubici, skrze kterou dýcháme. Menší měrou se na chrápání může podílet i nos, resp. vnitřní partie nosu při větším vybočení nosní přepážky nebo při chronické rýmě. Vznik chrápání také negativně ovlivňuje obezita.

S chrápáním začínáme nejčastěji v dospělosti zejména po 40. roku věku. To se vysvětluje snížením pružnosti vaziva a svalového napětí, které vede ke snadnějším vibracím (chrápání). Uvádí se, že jistou roli hraje i dědičnost, přičemž chrápání není přímo určeno geneticky, ale určitou skladbou dědičných faktorů, jako je tvar obličeje a oblasti hltanové úžiny.

Co ale s tím?

  1. Změňte polohu při usínání Lidé, kteří mají tendence k chrápání, by neměli usínat na zádech, protože tato poloha chrápání umocňuje. Pokud usínáte na boku nebo na břiše, tak máte větší šanci dopřát svým spolunocležníkům klidnější noc. Ideální je spát na břiše, kdy máte paži položenou pod polštářem, na kterém ležíte. A pokud se během noci stále převalujete zpět na záda – tak vyzkoušejte legendární tip: Zašijte si do zadní části pyžama golfový míček nebo tenisák. Ten zabrání převalování ve spánku na záda. Na pomoc si také vezměte vyšší polštář, protože pokud ležíte v mírně vyvýšené poloze dojde k lepšímu zprůchodnění dýchacích cest.
  2. Zvlhčovače jako prevence „Jako prevence proti chrápání je také dobré doma používat zvlhčovače vzduchu, protože suchý vzduch může být pro naše sliznice dráždivý a způsobovat chrápání. Do zvlhčovače můžete dát bylinné extrakty z máty nebo eukalyptu, které dobře působí na uvolňování dýchacích cest,“ říká MUDr. Jan Kastner, odborník na spánkovou medicínu z Perfect Clinic. Před usínáním také dobře místnost vyvětrejte. Ideální teplota na spánek je 18–20 stupňů Celsia.
  3. Pozor na alkohol a cigarety Nežádoucí zvukové efekty při spaní prohlubuje též kouření a konzumace alkoholu před spaním. Cigarety dráždí měkké tkáně a dochází díky němu ke zduření a vzniku chrápání. Kouřit byste měli omezit úplně. Alkohol by se neměl pít 2 hodiny před spánkem, protože působí na celkové uvolnění svalů v krku, které vede k chrápání. Navíc alkohol způsobuje častější buzení během noci. Na vznik chrápání má vliv i braní sedativ. Ty mají při spánku stejné účinky jako alkohol.
  4. Laser na pomoc Pokud již proti chrápání nepomáhají žádné „babské rady“ je na čase zajít k lékaři. Často totiž může chrápání znamenat i vážnější zdravotní problém. Celosvětově nejrozšířenějším a dlouhodobě nejefektivnějším zákrokem ve správně indikovaných případech, který vede k výraznému snížení intenzity či vymizení chrápání u 80 až 90% pacientů, je tzv. laserová uvuloplastika (zkr. LAUP), která se provádí u klasických „chrápačů“ (ne apnoiků). Jde o operaci v místním znecitlivění, zákrok by se mohl přirovnat k návštěvě u zubního lékaře. Samotný ambulantní zákrok obnáší snesení „přebývající“ části měkkého patra laserem. Celková doba zákroku je asi 15 až 20 minut. Nezbytnou podmínkou dobré efektivity zákroku je i pacient bez větší nadváhy, neměl by tedy být operován člověk, jehož BMI překračuje hodnotu kolem 30. Jednak proto, že lidé s větší nadváhou trpí ve vyšší míře spánkovou apnoí, a také proto, že u pacientů s nadváhou má LAUP menší efekt.

Zaujal vás tento článek? Pokud chcete mít jistotu, že vám žádný další neunikne, sledujte nás na Facebooku!

Další články z rubriky

Tip šéfredaktorky

5 tipů, jak posílit imunitu

10. 2. 2020 15:00 autor -an-