Magazín pro ženy, které už vědí, o čem je život
Dejte si pořádnou porci „déčka“!
freepik.com
Životní styl / Zdraví

Dejte si pořádnou porci „déčka“!

datum: 2. 5. 2020 11:00 autor: -an-
Když se řekne vitamin D, patrně si mnoho lidí vybaví souvislost s kostmi. A taky se sluncem!

Tato látka, tedy skupina steroidů složená z pěti různých vitaminů, hraje důležitou roli v našem organismu: v systému regulace vápníku, který je zásadní při vývoji kostry a mineralizaci chrupavky, ale také při tvorbě kostní hmoty během růstu. Ale to není všechno! Podle posledních zjištění podporuje činnost imunitního systému a prospívá i srdci, jelikož snižuje rizika hypertenze a infarktu.

Experti dokonce zkoumají účinky vitaminu D u lidí nakažených novým koronavirem. Daily Mail informoval o studii na univerzitě v Dublinu, podle níž u pacientů, kteří brali vitamin D, byl zaznamenán pokles počtu plicních infekcí o 50 procent. 

30 minut denně slunce

Slunečný svit je důležitým zdrojem pro tvorbu vitaminu D, protože UVB část paprsků při dopadu na pokožku aktivuje jeho tvorbu. Na jaře proto můžeme opět začít načerpávat zásoby tohoto důležitého spojence, jehož hladina přes zimu klesá a mnohdy se téměř zcela vyčerpá!

Světová zdravotnická organizace doporučuje vystavovat obličej a paže slunečním paprskům alespoň 30 minut denně, což je čas nezbytný pro dosažení správné tvorby vitaminu D a obnovení zásob organismu. I když část těla, kterou slunci vystavujeme, je v chladnějším počasí menší než v létě, sluneční paprsky dopadají alespoň na tvář a ruce a pomáhají udržovat naši cennou zásobu i v ostatních ročních obdobích.

Dobrý sluha, ale...

Nic se ovšem nemá přehánět! Pokud plánujete užívat si sluneční paprsky déle, je nezapomínejte na přípravky s ochrannými UV faktory. A přímé sluneční záření má zároveň nepříznivé účinky na oči. Ultrafialové paprsky mohou poškozovat vnitřní vrstvu rohovky, ale také způsobovat šedý zákal. Zvláště nebezpečné může být záření pro malé děti a mladistvé do 20 let.

„Jejich čočka je natolik transparentní pro vlnové délky nad 300 nm, že nemůže zachytit UV záření,“ vysvětluje MUDr. Lucie Valešová, primářka pražské oční kliniky DuoVize, a doporučuje chránit si zrak slunečními brýlemi. A to i v případě, že používáte kontaktní čočky s UV filtrem – ty totiž nekryjí celou plochu oka a jeho okolí.

Potraviny bohaté „déčko“

Samotné slunění navíc nestačí. Doporučený denní příjem vitaminu D je 5 mikrogramů do 50 let věku, 10 μg pro věk 51–65 a 15 μg při věku nad 65 let. Abyste tohoto množství dosáhli, pomozte organismu při syntéze vitaminu D také konzumací potravin, které jsou na něj bohaté. Jde zejména o tučné ryby, jakými jsou losos či makrela, nalezneme jej rovněž v oleji z tresčích jater a mléčných výrobcích, jež mají navíc i vysoký obsah vápníku. Ten je také velmi důležitý pro zdraví kostí. Nezapomínejte proto zařadit do svého jídelníčku jogurty, sýry a mléko. Vyzkoušejte třeba terinky z uzeného lososa s ricottou!


Zaujal vás tento článek? Pokud chcete mít jistotu, že vám žádný další neunikne, sledujte nás na Facebooku!

Další články z rubriky

Kdo se nejčastěji potýká s vypadáváním vlasů?

Kdo se nejčastěji potýká s vypadáváním vlasů?

Autor: -an-, Datum: 24. 9. 2020 10:00
4 nejčastější chyby při používání inhalátoru

4 nejčastější chyby při používání inhalátoru

Autor: -an-, Datum: 17. 9. 2020 15:00
7 cest k dobrému usínání i spánku

7 cest k dobrému usínání i spánku

Autor: -mav-, Datum: 12. 9. 2020 11:00