Magazín pro ženy, které už vědí, o čem je život
3 rady, jak snížit hladinu cholesterolu
Pixabay
Životní styl / Zdraví

3 rady, jak snížit hladinu cholesterolu

datum: 25. 4. 2019 10:00 autor: Tereza Sovová
Vysoký cholesterol zdaleka není problém jen starších lidí. Naopak jeho vysokou hladinu můžeme nalézt u mnoha mladých jedinců a dokonce i u dětí. Nelze ovšem vinit pouze špatnou stravu. Schopnost odbourávat nasycené tuky je totiž něco, s čím se rodíme, a ta je u každého člověka jiná. Co tedy dělat pro to, abychom se problémům způsobeným vysokou hladinou cholesterolu vyhnuli?

Hlavním problémem je nadbytek nasycených tuků obsažených v potravinách, které denně konzumujeme. Vyhýbání se těmto mastným kyselinám však nemusí být až tak omezující, jak by se na první pohled zdálo. Vyvážená strava navíc není jediný způsob, jak se jejich vysokému obsahu v naší krvi vyvarovat.

  1. Nekuřte a nepijte nadměrně alkohol Pro někoho naprosto jednoduchý a život neměnící krok. Pro jiného však nepřekonatelná překážka. Konzumace tvrdého alkoholu a vdechování cigaretového kouře zásadně zvyšují hladinu cholesterolu, čímž se zvyšuje i pravděpodobnost infarktu. Dochází k tuhnutí cév a tím pádem k horšímu zásobování mozku a srdce krví. Nejlépe se tedy návykovým látkám úplně vyvarovat. Neznamená to však, že se alkoholu už nikdy nebudete moci ani dotknout. Dva decilitry červeného vína denně naopak pomáhají k roztahování cév a jsou tedy přínosné pro náš organismus.
  2. Hýbejte se Pohyb je ten nejlepší lék, zkuste tedy do svého rozvrhu vměstnat nějaký nový, fyzicky náročný koníček. Ideální je své tělo namáhat alespoň 30 minut denně. Zprvu může být těžké si na pravidelný sport zvyknout, ale pokud najdete takový, který vám bude stoprocentně vyhovovat a nepřestane vás bavit, máte vyhráno! Není nad pravidelnou sportovní aktivitu, která efektivně rozproudí krev a oživí metabolismus.
  3. Držte se zdravého jídelníčku Pestrá vyvážená strava je základem vitality. Prvním a velice zásadním krokem je přestat konzumovat smažené pokrmy. Nejlépe tedy uděláte, když dáte sbohem brambůrkům, hranolkům a podobným nezdravým přílohám. Braňte se také vnitřnostem a tučným druhům masa, jako jsou kachní, husí, vepřové či skopové. Raději se zaměřte na maso libové, například kuřecí, krůtí nebo králičí. Skvělou surovinou jsou také ryby, jelikož jejich maso je bohaté na zdravé tuky omega 3. Dalším krokem je zaplnit lednici zeleninou, ovocem a luštěninami, aneb surovinami plnými vitaminů, které vám jak sníží hladinu cholesterolu, tak pomohou k lepšímu trávení a zrychlení metabolismu. Nekonzumujte však kandované či s cukrem zavařované ovoce, fíky, datle a avokáda – ty do cholesterolové diety nepatří. Pozor si dejte také na vejce, konkrétně na žloutky, které jsou plné nezdravých tuků omega 6. Jezte tedy výhradně bílky a celá vejce si dejte maximálně dvě až tři týdně. Zásadním krokem také je dodržování pitného režimu. Vyhýbejte se však slazeným nápojům – voda či kvalitní zelený čaj vám udělají mnohem lépe než coca cola a sirupy.

Nebojte se si ale jednou za čas dopřát trochu toho zakázaného ovoce. Upírat si vše nezdravé a nikdy si nedovolit okusit nějakou dobrůtku by se mohlo negativně projevit na vašem pocitu štěstí. Když si výjimečně pochutnáte na tučné kachně, kterou vyvážíte zdravou přílohou, vaše tělo vám rozhodně nevynadá.

Tip na vzorový jídelníček

Snídaně: ovesná kaše se lžičkou medu a ovocem

Svačina: kefír

Oběd: pečená treska s bramborami, vařenou mrkví a hrachem

Svačina: celozrnný chléb s nízkotučným Cottage sýrem, zelenina

Večeře: salát s tuňákem, cizrnou a vlašskými ořechy


Zaujal vás tento článek? Pokud chcete mít jistotu, že vám žádný další neunikne, sledujte nás na Facebooku!

Další články z rubriky

Menopauza a horké letní dny

Menopauza a horké letní dny

Autor: -an-, Datum: 18. 7. 2019 10:00
Zdraví na cestách

Zdraví na cestách

Autor: -an-, Datum: 17. 7. 2019 10:00
Střevní onemocnění hrozí i v Česku

Střevní onemocnění hrozí i v Česku

Autor: -an-, Datum: 9. 7. 2019 10:00