Magazín pro ženy, které už vědí, o čem je život
V poslední době mě bolí klouby. Může to být přechodem?
Vegall Pharma
Životní styl / Poradny

V poslední době mě bolí klouby. Může to být přechodem?

datum: 27. 7. 2021 15:00 autor: -an-
Na otázky čtenářů odpovídá gynekolog a sexuolog MUDr. Pavel Turčan.

V poslední době mě bolí klouby. Může to být přechodem? (27. 7. 2021)

U žen v klimakteriu se objevují také bolesti kloubů. Ty jsou samozřejmě i příznakem stárnutí, ale mohou se objevit i v nižším věku právě u žen blížících se k přechodu. Zatím není zcela jasné, proč jsou bolesti kloubů u klimakterických žen časté, opět to však může být způsobeno hormonálními změnami. Výzkumy naznačují, že se estrogen podílí na potlačování zánětů, a jakmile jej v těle začne ubývat, mohou se klouby snadněji zanítit, natéct a začít bolet. Bolesti kloubů v klimakteriu se obvykle nejvíce projevují ráno a v průběhu dne ustupují. Nejčastěji si ženy stěžují na bolesti krční páteře, čelisti, ramen a loktů, objevit se mohou i bolesti v zápěstí nebo článcích prstů. Bolest bývá provázena otoky, ztuhlostí a někdy i pocity pálení.

Proč mám po přechodu bolesti při pohlavním styku? (27. 7. 2021)

Typickou bolestí, která se během klimakteria a následně i po přechodu vyhne jen málokteré ženě, je bolest při pohlavním styku. Ta je zapříčiněna vysycháním sliznic, včetně sliznice poševní. Tento stav pak nazýváme vaginální atrofií. Ta způsobuje nepříjemné pocity svědění či pálení a jsou i případy, kdy je bolest natolik velká, že pohlavní styk není možný. Zhoršenou lubrikaci pochvy zapříčiňuje i úbytek sexuální touhy. Někdy se ale může jednat spíše o vyhýbání se koitu kvůli nepříjemným pocitům, než o pokles touhy jako takové.

Co mi může ulevit od klimakterních potíží? (27. 7. 2021)

Na migrénu a bolest kloubů pomohou některé volně dostupné léky proti bolesti, zmírnit je mohou i ledové obklady. Citlivé prsy lze ošetřovat pupalkovým olejem, s vaginální suchostí je možné bojovat lubrikací, lokální aplikací krémů nebo čípků s obsahem kyseliny hyaluronové, dostatečným pitným režimem či zvýšeným příjmem omega-3 mastných kyselin. Na řadu nejen bolestivých symptomů mohou příznivě působit také kvalitní potravinové doplňky, zejména ty s fytoestrogeny, tedy rostlinnými hormony. Osvědčeným a oblíbeným přípravkem je například Sarapis Plus, který obsahuje mimo jiné mateří kašičku, květový a fermentovaný pyl, což jsou zdroje právě fytoestrogenů. Významný je rovněž obsah vitaminu C, jenž podporuje tvorbu kolagenu pro zdravé klouby.

Vhodnou prevencí proti nepříjemným projevům klimakteria a menopauzy je i úprava životosprávy: skoncování s kouřením, hlídání si optimální tělesné hmotnosti, dostatečná fyzická aktivita, redukce stresu, vyhýbání se alkoholu, omezení kofeinu, cukru a bílého pečiva a naopak dostatečný příjem vitaminů, minerálů, vlákniny a dalších hodnotných složek z pestré stravy.

Pokud máte dotaz na gynekologa či sexuologa, pište prosím na redakce@casjenprome.cz

Je mi 49 a nikdy jsem neměla problémy s váhou. V poslední době zřejmě v souvislosti s nastupujícím přechodem mám pocit, že snad přibírám i z vody. Jak ideálně upravit jídelníček? (21. 1. 2021)

Po nástupu premenopauzy, tedy jakési přípravné fáze na přechod, se řada žen začíná potýkat s nárůstem tělesné hmotnosti. Viníků je hned několik. Rostoucí hladiny estrogenu způsobují větší chuť k jídlu, menší chuť k fyzické aktivitě, zpomalují metabolismus a zvyšují inzulínovou rezistenci, takže se organismus hůře vypořádává s cukry a škroby. Ženy mají také tendenci jíst stejné porce, byť jejich organismu s postupujícím věkem již stačí méně kalorií. A pak je tu samozřejmě klesající fyzická aktivita a z ní pramenící redukce svalové hmoty, která významně zpomaluje metabolismus. Chtějí-li tedy ženy přibírání zabránit, měly by si udržet dostatek pohybu. Jen fyzická aktivita ale nestačí. Boj proti přibírání v menopauze se totiž jen málokdy obejde bez úprav v jídelníčku.

Především je důležité zvýšit příjem sacharidů škrobového původu, tedy těch z ovoce, zeleniny, celozrnných obilovin a luštěnin. Ty pomáhají udržet stabilní hladinu krevního cukru. Dále by ženy v klimakteriu měly omezit nasycené tuky a nahradit je nenasycenými kupříkladu z olivového oleje nebo slunečnicových semínek. Zcela minimální by měl být příjem soli a alkoholu. Hlídat si svůj jídelníček v období menopauzy bývá pro ženy těžké, protože mohou mít tendenci řešit jídlem časté příznaky přechodu, jako je ztráta energie nebo deprese. Je třeba si toto riziko uvědomit a vše řešit raději vyváženou a zdravou stravou, přiměřeným pohybem a dostatečným odpočinkem

V průběhu klimakteria mě začalo trápit nadýmání. Co s tím? (21. 1. 2021)

Vedle nárůstu váhy se ženy během menopauzy typicky potýkají s nadýmáním. To je způsobováno výkyvy v hormonálních hladinách, které podporují zadržování vody v organismu a tvorbu střevních plynů. Nízké hladiny estrogenu také snižují produkci žluče, což může vést k zácpě, a tím pádem dalšímu nadýmání. I s tímto problémem pomůže hlavně vhodné stravování.

Místo bílé mouky, bílé rýže a klasických těstovin je doporučováno sáhnout po celozrnných variantách. Osvědčit se mohou i bylinkové čaje, které pomáhají proti zadržování tekutin v těle – mátový, anýzový nebo fenyklový. Opět je potřeba omezit alkohol a sůl, ale také kofein. Vyhýbat by se ženy měly rovněž potravinám způsobujícím plynatost, jakými jsou třeba brokolice, květák, zelí, hrášek, fazole, brambory, hrušky či měkký sýr. Naopak přidat do jídelníčku mohou například banány, melouny, hrozny, salátové okurky, řeřichu, vejce, jogurty nebo arašídové máslo. Všechny tyto potraviny totiž tvorbu střevních plynů omezují. A pomůže i procházka po jídle – mírný pohyb prospívá peristaltice střev.

Slyšela jsem, že správný jídelníček zmírní návaly v menopauze. Co bych měla jíst? (21. 1. 2021)

Jedním z vůbec nejobvyklejších projevů klimakteria jsou návaly horka a zvýšené pocení. Zažívá je téměř každá žena a u některých jsou dokonce tak silné, že ženám výrazně znepříjemňují život. Také tento symptom přechodu přitom dokáže vhodný jídelníček zmírnit.

Klíčové je omezit rafinovaný cukr, vyhýbat se kořeněným jídlům, které zahřívají organismus, zařadit více ovoce, zeleniny a vlákniny. Nejen proti návalům, ale i dalším četným projevům klimakteria výborně působí potraviny s vysokým obsahem fytoestrogenů, kupříkladu sója, cizrna nebo červený jetel, příznivý vliv má i mateří kašička a další včelí produkty. Ty pomáhají celkově srovnat hormonální hladinu a tlumí i další příznaky menopauzy, jako je bušení srdce, náladovost nebo únava, navíc mají pozitivní vliv na imunitu.

Mateří kašičku mohou ženy svému tělu dodat prostřednictvím kvalitních doplňků stravy, jako je například Sarapis Soja. Kromě mateří kašičky obsahuje i včelí pyl, extrakt ze sójových bobů, výtažek z červeného jetele a řadu dalších vitamínů a minerálů podporujících tělesnou i psychickou pohodu žen v klimakteriu.

Opravdu je třeba v přechodu zvýšit příjem vápníku? (21. 1. 2021)

Vedle nepříjemných, byť v zásadě neškodných symptomů přechodu ovšem existují i závažnější a nebezpečné projevy. K nim patří i obávaná osteoporóza, tedy řídnutí kostí.

Jídelníček žen v klimakteriu by toto riziko měl reflektovat a obsahovat zvýšený přísun vápníku. Podle doporučení odborníků by ženy v přechodu měly denně sníst dvě až čtyři porce potravin bohatých na vápník, jako jsou listová zelenina či ořechy.

Aby organismus mohl dodávaný vápník vstřebávat, je nutný dostatečný přísun vitaminu D, který primárně přijímáme ze slunečních paprsků, ale podpořit jeho denní dávku lze i některými potravinami či doplňky stravy.

Pokud máte dotaz na gynekologa či sexuologa, pište prosím na redakce@casjenprome.cz

Je pravda, že ženy v přechodu snášejí koronavirovou pandemii hůře? (30. 4. 2020)

Časté výkyvy nálad, náhlé pocity úzkosti, podrážděnost, záchvaty agrese či deprese – to vše jsou poměrně časté příznaky ženského přechodu. K nim se nyní přidává množství stresu ze současné nejisté situace, sociální izolace i vykolejení z běžně zažitého rytmu života. Proto je nyní ještě víc než kdy jindy důležité, aby ženy dbaly o své mentální zdraví a dostávalo se jim zvýšené podpory od jejich okolí i odborníků.

Ženy by se v prvé řadě měly pokusit zátěž stresu snížit. Prvním krokem je připustit si, že realita je zkrátka taková, jaká je, a nemá smysl na ni hořekovat či nadávat. Stejně tak je důležité nenechat na sebe zbytečně působit stresující informace. Sedět celé hodiny před obrazovkou a číst si „koronavirové“ zprávy psychiku spíš rozjitří, než uklidní. Zkuste vypnout televizi a rádio, držet se dál od internetu a informace si dohledat až ve chvíli, kdy je opravdu potřebujete. 

Ve stávající situaci mohou ovšem ženám přitížit nejen psychické, ale i fyzické projevy přechodu. Klimakterium je pro drtivou většinu žen spojeno s návaly horka, které mohou navodit pocit horečky. Právě ta přitom bývá jedním z určujících příznaků onemocnění COVID-19. Návaly horka způsobují, že teplota kůže náhle vystoupá třeba i několik stupňů nad normál. Podstatné ale je, že se při návalech nemění tělesná teplota a že se jedná jen o dočasný stav. Žena si tak může změřením teploty ověřit, že horečku skutečně nemá.

Ženy, které se potýkají s mírnějšími projevy a nechtějí či nemohou absolvovat hormonální léčbu, se v mírnění příznaků mohou spolehnout jak na úpravu životosprávy, tak i na kvalitní doplňky stravy. Osvědčeným pomocníkem je například přípravek Sarapis Soja s mateří kašičkou a extrakty ze sóji a červeného jetele. Mateří kašička, sója i červený jetel jsou významnými zdroji takzvaných fytoestrogenů, tedy estrogenů rostlinného původu, jež blahodárně působí na hormonální rovnováhu ženského organismu. Obsažené vitaminy a další látky rovněž pomáhají bojovat s únavou a pozitivně ovlivňují psychiku.

Pokud máte dotaz na gynekologa či sexuologa, pište prosím na redakce@casjenprome.cz

Jak může koronavirová nákaza ovlivnit plodnost a měly by se těhotné ženy více chránit? (27. 3. 2020)

V případě, že jsou lidé pozitivně testovaní na koronavir, tak by se rozhodně neměli snažit o početí potomka. Důvodem je už jen vysoké riziko přenosu nákazy. Koronavir má však na plodnost mužů i další následky. Pokud muž prodělá infekční onemocnění doprovázené vysokými horečkami, jako je právě koronavirus, tak u něho dochází ke zhoršení kvality a snížení produkce spermií. Zhoršenou spermatogenezi však lze upravit dobrou životosprávou a pomůže také užívání doplňků stravy, jako je přípravek Fertilan s obsahem zinku a dalších prospěšných látek. Prodělání koronavirové infekce však nemá dlouhodobý vliv na plodnost u mužů ani u žen.

Žena by se však měla chránit zejména v prvních měsících těhotenství, kdy je více náchylná k onemocnění. Přirozená obranyschopnost proti virům je totiž v průběhu těhotenství utlumená. Ženské tělo se tímto způsobem chrání proti nechtěnému vypuzení plodu, které může imunitní systém vnímat jako cizí objekt. Každá nákaza spojená s vysokými horečkami, tedy koronavirus či běžná chřipka, může zejména v prvním trimestru gravidity znamenat riziko pro správný vývoj plodu. Prodělání infekce koronaviru v počátku těhotenství zvyšuje i riziko potratu

Početí dítěte ve velké míře ovlivňuje celkový fyzický a psychický stav. Pandemie, strach z nákazy i obava o udržení zaměstnání jsou velmi stresující. Páry, které se aktuálně snaží o potomka, by se měly udržovat v psychické pohodě a vzájemně se podporovat. Právě stres totiž výrazně zhoršuje šanci na početí dítěte.

S aktuální karanténou rovněž souvisí snížení fyzické aktivity. Lidé tráví většinu času doma, mají méně pohybu a nemohou navštěvovat sportoviště. To může vést k přibývání na váze. Nadbytečná tuková tkáň však způsobuje hormonální nerovnováhu v těle. V tukové tkáni se totiž tvoří estrogeny a jejich zvýšená hladina negativně působí na plodnost u mužů i žen.

Stres a kila navíc pak mohou u žen vést například k nepravidelnému menstruačnímu cyklu a krvácení může na čas vymizet úplně. S úpravou menstruace pomohou doplňky stravy jako například Sarapis mensis s obsahem vitaminů skupiny B, které přispívají k potlačení dalších projevů stresových situací, jako jsou únava a vyčerpání. Lidé by v karanténě měli dbát na zdravý a vyvážený jídelníček, udržovat se v kondici domácím cvičením nebo procházkami v přírodě. Právě pravidelný pohyb přispívá nejen k fyzickému, ale i k psychickému zdraví. V případě omezení či nemožnosti pohybu na čerstvém vzduchu je dobré domácnost alespoň pravidelně větrat.

Pokud máte dotaz na gynekologa či sexuologa, pište prosím na redakce@casjenprome.cz

Má být menopauza v zaměstnání tabu? (31. 1. 2020)

Posouvající se hranice důchodového věku přináší i rostoucí podíl pracujících lidí, kteří se během výkonu zaměstnání potýkají s nepříjemnými projevy menopauzy či andropauzy. Ženský i mužský přechod přitom mohou pracovní výkon negativně ovlivnit, ať již sníženou fyzickou výkonností, nebo dopady na psychiku.

I když je péče o sebe sama při boji se symptomy menopauzy a andropauzy nezbytná, u zaměstnanců by měla nastoupit i péče ze strany zaměstnavatele. Bohužel případů, kdy firmy nastavují zvláštní interní pravidla s cílem pomoci této skupině pracujících, je dosud žalostně málo. Potíže spojené s přechodem stále většinou platí za tabu, o němž se nemluví. Vina ovšem není jen na straně zaměstnavatelů, kteří si této problematiky nevšímají, ale i na straně samotných zaměstnanců v přechodu, kteří se za své problémy stydí a mlčí o nich. Se stárnutím populace a zvyšováním hranice odchodu do důchodu bude ale čím dál více akutní toto tabu prolomit a začít o potřebách této specifické skupiny pracovníků hovořit.

Dnes, kdy se do popředí zájmů řady firem dostává takzvaný wellbeing zaměstnanců, je pro otevření tohoto tématu vhodná doba. Opatření, která zaměstnavatel může pro pracovníky v přechodu zavést, přitom nebývají nijak nákladná. Většinou stačí uvolnit pravidla dresscodu nebo nabídnout verzi pracovního oděvu z prodyšnějších, přírodních tkanin, zlepšit možnosti osvěžení se při návalech horka, umožnit flexibilnější pracovní dobu, delší přestávky, případně i práci z domova. Především by pak měl zaměstnavatel i této skupině zaměstnanců projevovat podporu, ukázat, že jsou stejně důležití jako jejich mladší kolegové, motivovat je k zdravému životnímu stylu a péči o sebe sama a umět naslouchat jejich individuálním potřebám.

Menopauza nastupuje nejčastěji okolo 50. roku, proto drtivá většina žen musí s příznaky přechodu bojovat déle než 10 let i v zaměstnání. Pánové mají v tomto ohledu výhodu, ale ne stoprocentní. Dnešní medicína již totiž zná i pojem mužského přechodu, takzvané andropauzy. Její symptomy se objevují u necelé poloviny mužů, a to typicky mezi 50. a 60. rokem života. I řada mužů se tak s jejími projevy potýká ještě při aktivním výkonu zaměstnání.

Pomůže nastavení správné životosprávy ulevit příznakům menopauzy? (31. 1. 2020)

Lidé trápící se projevy menopauzy či andropauzy by měli zvážit změnu životního stylu, což jim uleví od nepříjemných příznaků. Pomůže hlavně změnit jídelníček, zvýšit fyzickou aktivitu, přestat kouřit, omezit alkohol a dopřávat si hodně odpočinku a spánku. Pomohou též kvalitní doplňky stravy, pro ženy se osvědčuje například Sarapis Soja s mateří kašičkou a extrakty ze sóji a červeného jetele. Mateří kašička, sója i červený jetel jsou významnými zdroji takzvaných fytoestrogenů, tedy estrogenů rostlinného původu, jež blahodárně působí na hormonální rovnováhu ženského organismu. Pro muže v přechodu je pak určen kupříkladu přípravek Sarapis pro muže obsahující řadu rostlinných výtažků, které přispívají k udržování normální hladiny testosteronu v krvi, působí proti únavě, stresu, ale třeba i sníženému libidu. Jsou-li potíže spojené s přechodem závažnější, nabízí se také možnost hormonální léčby.

Pokud máte dotaz na gynekologa či sexuologa, pište prosím na redakce@casjenprome.cz


Zaujal vás tento článek? Pokud chcete mít jistotu, že vám žádný další neunikne, sledujte nás na Facebooku!

Další články z rubriky

Jak se zorientovat v širokém sortimentu doplňků stravy?

Jak se zorientovat v širokém sortimentu doplňků stravy?

Autor: -red-, Datum: 15. 9. 2021 15:00

Na otázky čtenářů odpovídá Ivana Bednářová Častvajová, BA, odborná garantka sekce Zdraví na ZOOTu.

Jak časté je zhoubné onemocnění dělohy, tedy karcinom endometria?

Jak časté je zhoubné onemocnění dělohy, tedy karcinom endometria?

Autor: -an-, Datum: 19. 8. 2021 15:00

Na otázky čtenářů odpovídá MUDr. Filip Frühauf, Ph.D., lékař Onkogynekologického centra Všeobecné…

Manžel začal držet přerušovaný půst. Je to vůbec zdravé a neztratí svaly?

Manžel začal držet přerušovaný půst. Je to vůbec zdravé a neztratí svaly?

Autor: -an-, Datum: 7. 8. 2021 11:00

Na otázky čtenářů odpovídá propagátor zdravého životního stylu David Buchta, Primulus Group.

Je pravda, že šedý zákal se nově operuje laserem s robotickým ramenem?

Je pravda, že šedý zákal se nově operuje laserem s robotickým ramenem?

Autor: -an-, Datum: 21. 7. 2021 10:00

Na otázky čtenářů odpovídá MUDr. Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

Co můžou udělat muži pro svou plodnost?

Co můžou udělat muži pro svou plodnost?

Autor: -an-, Datum: 2. 7. 2021 15:00

Na otázky čtenářů odpovídá MUDr. Radka Gregorová, gynekoložka z Lékařského domu v Praze 7.

Jak na dovolené platit bezpečně?

Jak na dovolené platit bezpečně?

Autor: -red-, Datum: 25. 6. 2021 15:00

Na otázky čtenářů odpovídá Adam Kolesa, výkonný ředitel platební služby MALL Pay.

Pozorujete v létě nebo na podzim nárůst problémů s kameny?

Pozorujete v létě nebo na podzim nárůst problémů s kameny?

Autor: -an-, Datum: 11. 6. 2021 15:00

Na otázky čtenářů odpovídá MUDr. Pavel Drlík z urologického oddělení ÚVN Praha.

Mohu zánět močových cest ovlivnit i díky jídelníčku? Které potraviny nebo nápoje bych do něj měla zařadit?

Mohu zánět močových cest ovlivnit i díky jídelníčku? Které potraviny nebo nápoje bych do něj měla zařadit?

Autor: -mav-, Datum: 7. 6. 2021 10:00

Na otázky čtenářů odpovídá MUDr. Monika Purmová, uroložka Uroklinikum Praha.

Tip šéfredaktorky

Nemocné ledviny nebolí. Otestujte se 16. a 17. září!

1. 9. 2021 15:00 autor -an-